ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΘΙΑΤΗ
Δευ-Παρ – 7.30-13.05
Τηλέφωνο: 22542756
Τηλεομοιότυπο: 22874411
Μενού

Πρασινίζω το σχολείο μου!!!

 

Στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση του Πράσινου σε τοπικό επίπεδο, ξεκινώντας από το σχολείο και εκτεινόμενο στην Κοινότητα, με σκοπό τη βελτίωση του μικροκλίματος, την αύξηση του αστικού πράσινου, την ανάπτυξη του εθελοντισμού, την περαιτέρω ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης, αλλά κυρίως της περιβαλλοντικής δράσης όλων μας, μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες αλληλεπιδραστικού τύπου.

Το σχολείο μας επέβαλε την αίτηση τον περασμένο Ιούνιο και επελέγηκε μέσα στα πρώτα σχολεία που θα επιχορηγηθούν άμεσα αφού αξιολογήθηκε τόσο το πλάνο τοπιοτέχνησης, τόσο και το παιδαγωγικό πλάνο, το πλάνο συντήρησης και το πλάνο κοστολόγησης δαπανών.  

Το πρόγραμμα σκοπό έχει την ανάπτυξη δράσεων συμμετοχικού χαρακτήρα όπου εμπλέκονται τόσο η κοινότητα, τόσο ο σύνδεσμος γονέων όσο και κοινωνικοί εταίροι. Στην περίπτωση του σχολείου μας το Τμήμα Δασών Λυθροδόντα, το Anama Project, το περιβαλλοντικό εργαστήρι ΑΛΜΥΡΑΣ , το Botanalchemy με σκοπό την καλλιέργεια πράσινης συνείδησης και προώθηση της Αειρόφου ανάπτυξης και εκπαίδευσης με απώτερο σκοπό την ανάδειξη  ενεργών  και του περιβαλλοντικά εγγράμματων  πολιτών στη μικρή μας κοινότητα. Το όλο πρόγραμμα θα έχει από συστηματικότητα, συνέπεια και συνέχεια.

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα μπορείτε να βρείτε εδώ.

Μερικές από τις δράσεις μας

  • Μελέτη πεδίου και εισηγήσεις των παιδιών για βελτίωση των χώρων πρασίνου στο σχολείο 

Τα παιδιά της Ε’ και Στ’ τάξης στα πλαίσια του μαθήματος “Περιβαλλοντικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη” και τα παιδιά της Α' και Β τάξης στομάθημα της Γεωγραφίας τους, αφού μελέτησαν την αυλή του σχολείου μας, πρότειναν τρόπους για να βελτιωθούν οι διάφοροι χώροι και να γίνουν πιο λειτουργικοί και όμορφοι έτσι ώστε να μπορούν να τους απολαμβάνουν καλύτερα οι μαθητές του σχολείου μας. Αρχικά χρησιμοποίησαν την κάτοψη της αυλής και έπειτα από επισκόπηση του περιβάλλοντα χώρου, σημείωσαν πάνω στην κάτοψη τις σχετικές εισηγήσεις τους.  Επιπλέον έδωσαν και ονόματα στους διάφορους χώρους της αυλής:

Κήπος του Διόνυσου

Κήπος με τις αμυγδαλιές

Βοτανόκηπος

 

  • Τι φυτά υπάρχουν στο σχολείο μου;

Οι μαθητές της Α και Β τάξης, στα πλαίσια του μαθήματος της Γεωγραφίας και των Φυσικών Επιστημών, βγήκαν έξω στην αυλή του σχολείου, χωρισμένοι σε ομάδες  και χρησιμοποιώντας την εφαρμογή PLANTNET στα τάμπλετ τους, σάρωναν διάφορα μέρη των φυτών (άνθη, φύλλα, κορμό, καρπό) και κατέγραψαν τα είδη των φυτών που υπάρχουν στο σχολείο ki έπειτα έδωσαν κι αυτοί τις δικές τους εισηγήσεις για εμπλουτισμό των φυτών.

  • Μεταφορά φυτών και θρυμματισμένων κλαδεμάτων στο σχολείο και ξεφόρτωμα στην αυλή

Τα παιδιά υποδέχτηκαν με χαρά το φορτηγό που μετέφερε τα  νέα φυτά που θα φυτεύονταν στο σχολείο μας και φυσικά ήταν παρόντες τόσο στο να βοηθήσουν να ξεφορτωθούν στην αυλή του σχολείου όσο και για να τα ξεχωρίσουν και να κατηγοριοποιήσουν  στα διάφορα είδη: δέντρα, αναρριχητικά, θαμνώδη, βότανα. Ρωτούσαν για να μάθουν τα ονόματα αυτών που δεν ήξεραν και με ενθουσιασμό τα κατέτασσαν στις ανάλογες κατηγορίες. Τέλος τα εντυπωσίασαν οι τεράστιοι γίγαντες που προσγειώθηκαν με το ειδικό μηχάνημα που δεν ήταν άλλοι από τα θρυμματισμένα κλαδέματα και το φυτόχωμα που θα χρειαζόταν κατά τη διάρκεια του φυτέματος. 

  • Γεωπόνος στο σχολείο και φύτεμα με τα παιδιά 

Ομάδα γεωπόνων επισκέφθηκε το σχολείο για να ετοιμάσει το έδαφος, να στήσει το σύστημα ποτίσματος καθώς και για να φυτέψει τα μεγάλα δέντρα, αμυγδαλιές, χρυσομηλιές και passion fruits Τα παιδιά παρακολούθησαν τη διαδικασία και βοήθησαν στο φύτεμα των δέντρων. Ρώτησαν και έμαθαν για τα ονόματα εργαλείων και με τα γάντια τους βοήθησαν στην όλη διαδικασία.

  • Φύτεμα με τους γονείς

Πανηγυρικά ξημέρωσε η Παρασκευή  6 Δεκεμβρίου. Γονείς, παππούδες και γιαγιάδες ήρθαν με τα παιδιά στο σχολείο.  Τα παιδιά ετοίμασαν σε μια πινακίδα και έδειξαν στους γονείς τους τις σκέψεις τους για τη βελτίωση των κήπων του σχολείου. Μετά από μια ομαδική φωτογραφία μπροστά από την πινακίδα, γονείς και παιδιά ντυμένοι με τις φόρμες τους, τα γάντια κήπου καθώς και τα εργαλεία τους στρώθηκαν στη δουλειά φυτεύοντας πλάι πλάι τα φυτά που οργάνωσαν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου. 

Στη συνέχεια μια ακόμα πιο απαιτητική δουλειά τους περίμενε. Με τους κουβάδες και τα φτυάρια τους τοποθέτησαν σημαντικό μέρος των θρυμματισμένων  κλαδεμάτων στον βοτανόκηπο σχολείου.  Τρεις από τους 7 “γιγαντες”, τεράστιες άσπρες σακούλες άδειασαν. Οι άλλοι περιμένουν τη σειρά τους…

  • «Δέντρο – λιχουδιά για ζωάκια και πουλιά» 

Οι μαθητές της Α - Β τάξης, στα πλαίσια του προγράμματος “Πρασινίζω το σχολείο μου”, έφτιαξαν αλλιώτικα χριστουγεννιάτικα στολίδια- λιχουδιές για τα πουλιά, που τον χειμώνα με το κρύο δυσκολεύονται να βρουν την τροφή τους. Συγκεκριμένα, έφτιαξαν τα στολίδια με ανακυκλώσιμα υλικά, φυστικοβούτυρο και σποράκια και ακολούθως κρέμασαν τις δημιουργίες τους στα κλαδιά των  δέντρων στην αυλή του σχολείου ώστε τα δέντρα το χειμώνα να είναι γεμάτα με θρεπτικές εκπλήξεις για τους φτερωτούς μας φίλους.

  • Βιωματικό Εργαστήριο για την Εξέλιξη των Φυτών

Στα πλαίσια του προγράμματος “Πρασινίζω το Σχολείο” σε συνεργασία με το Περιβαλλοντικό και Πολιτιστικό Εργαστήρι “Αλμυράς” πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 6/2/25, βιωματικό εργαστήρι  για την εξέλιξη των φυτών από την γεωλόγο κα. Ιφιγένεια Γαβριήλ με τα παιδιά της Γ και Δ τάξης. Αφού έγινε αρχικά σχετική διάλεξη, ακολούθως τα παιδιά για να βοηθήσουν τους γεωλόγους του μέλλοντος,  βγήκαν έξω στην αυλή του σχολείου, μάζεψαν φύλλα και έφτιαξαν απολιθώματα φύλλων.

  • Βιοποικιλότητα

Στις 13 Φεβρουαρίου, στα πλαίσια του προγράμματος “Πρασινίζω το Σχολείο”, τα παιδιά της Ε’ και Στ’ τάξης παρακολούθησαν παρουσίαση για τη Βιοποικιλότητα από το Κυπριακό Περιβαλλοντικό Κέντρο Μελετών Terra Cypria. Έγινε επεξήγηση των διάφορων όρων όπως για παράδειγμα “Βιοποικιλότητα”, “χλωρίδα”, “πανίδα”, “ενδημικά είδη” και αναφέρθηκαν οι παράγοντες που επηρεάζουν τη βιοποικιλότητα.  Επιπλέον επισημάνθηκε η σημασία της βιοποικιλότητας στη διατήρηση της ισορροπίας του πλανήτη μας.  Στη συνέχεια τα παιδιά βγήκαν στην αυλή για να μελετήσουν επί τόπου τα διάφορα φυτά που υπάρχουν στην αυλή του σχολείου. Η υπεύθυνη του προγράμματος προβλημάτισε τα παιδιά σχετικά με τα φυτά που θα μπορούσαν να ευδοκιμήσουν στη συγκεκριμένη περιοχή και έδωσε χρήσιμες συμβουλές τόσο για το φύτεμα, όσο και για την συντήρηση των φυτών.

  • Μέτρηση περίφραξης λασανιών

Η βιωματική μάθηση αποτελεί έναν από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να κατανοήσουν οι μαθητές αφηρημένες έννοιες, όπως η περίμετρος στα μαθηματικά. Οι εκπαιδευτικοι αδράξαμε την ευκαιρία για διδασκαλία της περιμέτρου του ορθογωνίου και της περιφέρειας του κύκλου μέσα από τον προβληματισμό “Πόση ξύλινη περίφραση χρειάζεται να παραγγείλουμε για τον βοτανόκηπό μας;” Έτσι χρησιμοποιώντας μετρητικές ταινίες και σπάγκο, τα παιδιά μέτρησαν τις αποστάσεις γύρω από την περίμετρο του βοτανόκηπου και κατέγραψαν τις μετρήσεις τους  Στη συνέχεια, χρησιμοποίησαν αυτές τις μετρήσεις για να υπολογίσουν την ποσότητα ξύλινου φράκτη που θα έπρεπε να αγοραστεί για να προστατευθούν τα βότανα που φυτέψαμε αναπτύσσοντας πρακτικές δεξιότητες (μέτρηση και καταγραφή δεδομένων).

  • Διαβάζοντας τη θερμοκρασία

Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά να μάθουν πώς να διαβάζουν σωστά την ένδειξη στο θερμόμετρο, γιατί αυτό τα βοηθά να κατανοήσουν τις κατάλληλες καιρικές συνθήκες για τη φροντίδα των φυτών της αυλής μας. Διαβάζοντας σωστά το θερμόμετρο, και όταν τα παιδιά γνωρίζουν πώς η θερμοκρασία επηρεάζει την ανάπτυξη των φυτών, μπορούν να καταλάβουν πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να φυτέψουν και να φροντίσουν τα λουλούδια και τα λαχανικά τους. Επιπλέον, μαθαίνουν να προστατεύουν τα φυτά από τις ακραίες καιρικές συνθήκες, όπως ο παγετός ή η υπερβολική ζέστη, κάτι που μπορεί να βοηθήσει στη σωστή ανάπτυξή τους και να εξασφαλίσει καλύτερα αποτελέσματα. Έτσι τα παιδιά αναπτύσσουν όχι μόνο πρακτικές γνώσεις για τη γεωργία και τη ζωή γενικότερα, αλλά και μια βαθύτερη κατανόηση της φύσης και της σημασίας της προστασίας του περιβάλλοντος που είναι και ο στόχος του προγράμματος.

  • Η αμυγδαλιά

Στο πλαίσια του προγράμματος “Πρασινίζω το σχολείο”, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄και Β΄τάξης μελέτησαν διαθεματικά το δέντρο της αμυγδαλιάς και υιοθέτησαν τον κήπο με τις αμυγδαλιές που βρίσκεται στο σχολείο. Αρχικά, μαζί με τους δασκάλους τους, μελέτησαν την αξία των δέντρων, τους κινδύνους που διατρέχουν και ανέφεραν τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι πρέπει να τα φροντίζουν. Ακολούθως, επικεντρώθηκαν στην αμυγδαλιά, και με την βοήθεια διαφόρων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης αλλά και μέσα από κείμενα, εικόνες, βίντεο και φύλλα εργασίας, διερεύνησαν τα μέρη της και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ευδοκιμεί (Φυσικές Επιστήμες), μελέτησαν τον αρχαίο μύθο της αμυγδαλιάς (Ελληνικά, Ιστορία), έφτιαξαν εικαστικές δημιουργίες (Εικαστικά) και δοκίμασαν προϊόντα που παράγονται από τα αμύγδαλα (Αγωγή Ζωής). Ως επιστέγασμα της ενότητας, τα παιδιά του Δημόσιου Νηπιαγωγείου Μαθιάτη, στα πλαίσια του προγράμματος ομαλής ένταξης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό, τραγούδησαν για τα παιδιά του δημοτικού δύο τραγούδια για τα δέντρα και την αξία τους, αλληλεπιδρώντας θετικά μεταξύ τους. Η βόλτα στα σημεία του σχολείου, όπου υπάρχουν δέντρα αμυγδαλιάς, ήταν απολαυστική και εποικοδομητική για τους μαθητές και τις μαθήτριες, οι οποίοι εξέφρασαν την επιθυμία “να φυτέψουμε κι άλλες αμυγδαλιές στο σχολείο μας.

 

  • Διαχείριση τρωκτικών με τη χρήση ανθρωποπουλιού

Λειτουργοί του Τμήματος Δασών οι κύριοι Μιχάλης Ζαχαρία και ο Μάριος Μελή, επισκέφθηκαν το σχολείο μας  μετά από πρόσκληση των παιδιών και παρουσίασαν στα παιδιά το ανθρωποπούλι, εξηγώντας τα χαρακτηριστικά του και τα προτερήματά του. Τονίστηκε ιδιαίτερα η σημασία του στην τροφική αλυσίδα και η σημαντική του συμβολή στη βιολογική καταπολέμηση των τρωκτικών, περιορίζοντας έτσι την ανάγκη για χημικά δηλητήρια στη φύση. Αυτή η παρουσίαση σχετίζεται με το πρόγραμμα "Πρασινίζω", στο οποίο συμμετέχει το σχολείο μας και το οποίο στοχεύει στη βελτίωση του φυσικού σχολικού περιβάλλοντος. Οι λειτουργοί τοποθέτησαν φωλιά ανθρωποπουλιού στην αυλή του σχολείου μας, με σκοπό να περιορίσει τα τρωκτικά και να βοηθήσει στην καλύτερη ανάπτυξη των φυτών.

 

  • "Αγαπάτε τα δέντρα. Αγαπάτε τα δάση". Παρουσίαση από τα παιδιά της Α - Β τάξης

Στα πλαίσια του προγράμματος «Πρασινίζω το σχολείο μου», οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄και Β΄ τάξης του σχολείου μας ασχολήθηκαν στο μάθημα των Ελληνικών με τις ενότητες «Αγαπάτε τα δέντρα, αγαπάτε τα δάση» και «Η αμυγδαλιά, μια νυφούλα στο καταχείμωνο». Ως επιστέγασμα της δουλειάς τους, έφτιαξαν το βιντεάκι «Αγαπάτε τα δέντρα, αγαπάτε τα δάση», επειδή ήθελαν να επικοινωνήσουν την ανάγκη για φροντίδα και αγάπη προς τα δέντρα, ως αντάλλαγμα για τα πολύτιμα δώρα που εκείνα προσφέρουν στον άνθρωπο. Η διαδικασία παραγωγής του βίντεο ξεκίνησε με τα παιδιά να παράγουν γραπτό λόγο με τίτλο «Αν το δέντρο μιλούσε». Στην έκθεση αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες αναφέρθηκαν στην προσφορά των δέντρων, στους κινδύνους που διατρέχουν και στις ανάγκες τους. Στη συνέχεια, σε συνεργασία με τους δασκάλους τους, τα παιδιά επέλεξαν ένα μέρος της έκθεσής τους, το οποίο σε συνδυασμό με όλα τα υπόλοιπα, αποτέλεσε το κείμενο του βίντεο. Ακολούθως, εικονογράφησαν ένα δέντρο ο καθένας και με τη χρήση της εφαρμογής chatterpix, του έδωσαν λόγο ηχογραφώντας τη φωνή τους. Τα επί μέρους βιντεάκια που προέκυψαν, έτυχαν επεξεργασίας στο πρόγραμμα Canva και έδωσαν το τελικό αποτέλεσμα.

 

  • "Αισθητήρες Υγρασίας: Ο Σύμμαχος για Έξυπνο Πότισμα και Εξοικονόμηση Νερού"

Το σωστό πότισμα των φυτών είναι καθοριστικής σημασίας για την υγιή ανάπτυξή τους, όμως το αλόγιστο πότισμα μπορεί να οδηγήσει σε σπατάλη νερού και προβλήματα στο ριζικό τους σύστημα. Γι’ αυτό, η χρήση αισθητήρων υγρασίας αποτελεί μια έξυπνη λύση, καθώς μας προειδοποιούν πότε πραγματικά ένα φυτό χρειάζεται νερό. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η ιδανική φροντίδα των φυτών, ενώ παράλληλα επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση πολύτιμων υδάτινων πόρων. 

Γι’ αυτό λοιπόν τα παιδιά της Γ τάξης, χρησιμοποιώντας αισθητήρα υγρασίας, λαμπάκια LED (κόκκινο και πράσινο), το nezha inventors kit και microbit, έφτιαξαν ένα αυτοματισμό για υπενθύμιση ποτίσματος.Όταν το φυτό είναι ποτισμένο και δεν χρειάζεται πότισμα, ανάβει το πράσινο λαμπάκι. Όταν όμως τα επίπεδα υγρασίας στο χώμα του φυτού είναι χαμηλά, τότε ανάβει το κόκκινο λαμπάκι που μας προειδοποιεί ότι χρειάζεται πότισμα. Μόλις το ποτίσουμε ικανοποιητικά, τότε το κόκκινο λαμπάκι σβήνει και ανάβει πάλι το πράσινο! Ακολούθως, βγήκαν έξω στην αυλή, και εντόπισαν τα φυτά που χρειάζονταν πότισμα και τα πότισαν.

  • Μαθαίνουμε παίζοντας με τα micro:bit – Τα δέντρα μας προσφέρουν δροσιά!

Στο πλαίσιο του μαθήματος των Φυσικών Επιστημών στην ενότητα για το περιβάλλον, οι μαθητές και μαθήτριες της Α’ - Β’ τάξης είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον κόσμο του προγραμματισμού με έναν διασκεδαστικό και εκπαιδευτικό τρόπο! 

Στο εργαστήριο Ηλεκτρονικών Υπολογιστών προγραμματίσαμε τα micro:bit ώστε να λειτουργούν ως θερμόμετρα και να εμφανίζουν την θερμοκρασία στην οθόνη τους. Στη συνέχεια, οργανωμένοι σε ομάδες, βγήκαμε στον προαύλιο χώρο του σχολείου και μετρήσαμε τη θερμοκρασία σε διάφορα σημεία – όπως στο κέντρο του γηπέδου, κάτω από τα δέντρα, κοντά στους τοίχους κ.ά. 

Με πολλή παρατηρητικότητα και ενθουσιασμό, τα παιδιά διαπίστωσαν πως στους χώρους με δέντρα η θερμοκρασία ήταν αισθητά χαμηλότερη! 

Μέσα από αυτή τη βιωματική δραστηριότητα, καταλήξαμε όλοι μαζί στο συμπέρασμα ότι τα δέντρα είναι πολύτιμα για το περιβάλλον και για την καθημερινότητά μας, καθώς προσφέρουν φυσική δροσιά και συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής μας.

Η γνώση γίνεται εμπειρία, και η εμπειρία οδηγεί στη φροντίδα του πλανήτη μας!

 

  • Συμμετοχή στα περιβαλλοντικά Προγράμματα του ΥΠΑΝ “Γνωριμία με το Δάσος μέσα από τις αισθήσεις”, “Μονοπάτια του Τροόδους” Πεδουλάς  

Στις 12 Μαΐου επισκεφτήκαμε το Περιβαλλοντικό Κέντρο Πεδουλά και συμμετείχαμε σε δύο εκπαιδευτικά προγράμματα. Τα παιδιά των τάξεων Α΄, Β΄ και Γ΄ παρακολούθησαν το πρόγραμμα “Γνωριμία με το Δάσος μέσα από τις αισθήσεις” στο δάσος του Πεδουλά. Τα παιδιά μέσα από βιωματικές δραστηριότητες χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις τους  έζησαν μία μέρα στο δάσος Τροόδους. Ερχόμενοι στο σχολείο μπόρεσαν να συγκρίνουν το δάσος Τροόδους με τα μικρά δασίλια που υπάρχουν στην περιοχή της κοινότητας Μαθιάτη. 

Τα παιδιά των Δ΄, Ε΄ και Στ΄τάξεων συμμετείχαν στο πρόγραμμα “Μονοπάτια του Τροόδους”. Συγκεκριμένα, περπάτησαν το μονοπάτι “Λουτρά της Ρήγαινας και Χλιό” στην περιοχή Μουτουλά, Εκεί, μεταξύ άλλων, είδαν την πηγή που αναβλύζει θειούχο νερό, το οποίο χρησιμοποιούσαν παλιά οι κάτοικοι για πλύσιμο των ρούχων τους, αλλά και για θεραπευτικούς σκοπούς. Είδαν επίσης τη λίμνη, όπου σύμφωνα με τον μύθο έκανε η Ρήγαινα το μπάνιο της όταν παραθεριζε τα καλοκαίρια στον μεσαιωνικό οικισμό Μάραθο. Τα παιδιά μας μέσα από βιωματικές δραστηριότητες γνώρισαν το δάσος της Κύπρου και ενίσχυσαν τις γνώσεις τους σε θέματα περιβάλλοντος και αειφορίας.

 

  • Κατασκευή Δράκου 

Η ιδέα ήταν πρωτότυπη και απλή. Θέλαμε να φτιάξουμε μια κατασκευή στον χώρο ανάμεσα στον κήπο με τις αμυγδαλιές και στον βοτανόκηπο του σχολείου μας, που οι μαθητές και οι μαθήτριες θα χρησιμοποιούσαν για να παίξουν δημιουργικά, όχι μόνο κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, αλλά και σε άλλες περιπτώσεις. Ο “δράκος του κήπου”, κατασκευάστηκε με ελαστικά αυτοκινήτων που μας παραχώρησαν τοπικοί επιχειρηματίες, τα οποία καθαρίστηκαν σχολαστικά από τους ίδιους τους μαθητές και βάφτηκαν με φωτεινά χρώματα. Έτσι, τώρα έχουμε στην αυλή μας έναν σπουδαίο “βοτανοφύλακα” με τον οποίο τα παιδιά χαίρονται και διασκεδάζουν.

 

  • Το υφαντό του Διόνυσου 

Η κοινότητά μας και κατ’ επέκταση το σχολείο μας, είναι συνδεδεμένα με τον θεό Διόνυσο, τον θεό του γλεντιού και του θεάτρου, λόγω του αρχαιολογικού ευρήματος που  ανάγλυφου ασβεστόλιθου με την κεφαλή του Διόνυσου, του 10ου αιώνα π.Χ. που ανακαλύφθηκε στην περιοχή μας. Ένας από τους κήπους, λοιπόν, του σχολείου μας είναι αφιερωμένος σε αυτόν και φιλοξενεί τα ιερά φυτά του θεού (κισσός και αμπέλι). Ως εικαστική παρέμβαση, στον κήπο τοποθετήθηκε μεταλλική κατασκευή η οποία προσφέρει σκιά και ταυτόχρονα κοσμεί τον κήπο. Η κατασκευή είναι η βάση αναρρίχησης του κισσού, που αντιπροσωπεύει τον Διόνυσο ενώ σε αυτή, πάνω σε μεταλλικό πλέγμα, οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν υφάνει με χρωματιστά σχοινιά την κεφαλή του θεού. Το έργο βρίσκεται υπό κατασκευή.  Πρόκειται για μια πρωτότυπη εικαστική παρέμβαση στον σχολικό χώρο, φτιαγμένη από τα ίδια τα παιδιά, η οποία εκτός από την καλλιτεχνική της αισθητική, έχει και χρηστική αξία, καθώς λειτουργεί ως στέγαστρο για τις μέρες με μεγάλη ηλιοφάνεια.

  • Δημιουργία γκράφιτι 

Η τέχνη του γκράφιτι είναι πια “παρεξηγημένη” τέχνη, που εσφαλμένα ταυτίζεται με την εγκατάλειψη και την καταστροφή. Θέλοντας να αναβαθμίσουμε την εικόνα του σχολικού κτιρίου και, ταυτόχρονα, να εμπλέξουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες στη διαδικασία απενοχοποίησης της τέχνης του γκράφιτι, στα πλαίσια των δράσεων για την καταπολέμηση της παραβατικότητας, φιλοξενήσαμε τον καλλιτέχνη Αχιλλέα Μιχαηλίδη , ο οποίος έχει το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Paparazzi, και του ζητήσαμε να φτιάξει μια τοιχογραφία με σπρέι, η οποία θα έχει οικολογικό περιεχόμενο. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης αξιοποίησε τις ανησυχίες και τις δεξιότητες των παιδιών, κι έτσι τώρα, με τη συμβολή των μικρών καλλιτεχνών του σχολείου μας, έχουμε ένα όμορφο αποτέλεσμα να κοσμεί τον τοίχο του κεντρικού γηπέδου καλαθόσφαιρας δίπλα από τον κήπου του Διόνυσου, ενός από τους χώρους πρασίνου που έχουμε διαμορφώσει. Η παράσταση της τοιχογραφίας, είναι απλή με σαφές οικολογικό μήνυμα: Μια μπλε κουρτίνα με σύγχρονα εικαστικά μοτίβα, που αντιπροσωπεύει τη σύγχυση της σύγχρονης κοινωνίας, ανοίγεται από ένα νεαρό κορίτσι, για να φανερωθεί ένα όμορφο φυσικό τοπίο, το οποίο αναζωογονεί το πνεύμα και ηρεμεί τις ψυχές των ανθρώπων, παιδιών και ενηλίκων.

  • Φιλενάδα Φουντουκιά μου: Ένα Ταξίδι Φιλαναγνωσίας και Οικολογίας

Στο πλαίσιο των προγραμμάτων «Προώθηση της Φιλαναγνωσίας» και «Πρασινίζω το Σχολείο μου», οι μαθητές των Γ΄, Δ΄ και Ε΄ τάξεων διάβασαν και επεξεργάστηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό το βιβλίο της Αγγελικής Βαρελά «Φιλενάδα φουντουκιά μου». Ένα τρυφερό και βαθιά οικολογικό κείμενο που ανέδειξε τον μοναδικό δεσμό ανάμεσα σε ένα παιδί και ένα δέντρο, φωτίζοντας την ανάγκη για αγάπη και σεβασμό προς τη φύση. Κατανόησαν τη σπουδαιότητα και τα οφέλη των δέντρων στη ζωή μας και προβληματίστηκαν για τις ανθρώπινες παρεμβάσεις στο φυσικό περιβάλλον. Μέσα από τη συζήτηση και τη διερεύνηση του κειμένου, τα παιδιά αντιλήφθηκαν ότι οι άνθρωποι, όταν το επιθυμούν πραγματικά, μπορούν να βρίσκουν λύσεις για να συνυπάρχουν με το περιβάλλον με σεβασμό και ισορροπία. Μια δράση γεμάτη συναισθήματα, προβληματισμό και ελπίδα, που άφησε στους μαθητές πολύτιμα μηνύματα για τη φιλία, τη φύση και την ανάγκη για έναν κόσμο πιο πράσινο, πιο δίκαιο και πιο ανθρώπινο.

  • Καλλιτεχνική Πνοή στα Παγκάκια της Αυλής μας! 

Με φαντασία, χρώμα και δημιουργική διάθεση, οι μαθητές μας ανέλαβαν δράση και μεταμόρφωσαν τα παγκάκια της σχολικής αυλής!  Τα παλιά καφέ παγκάκια απέκτησαν νέα ζωή με φωτεινές αποχρώσεις, φέρνοντας χαρά και ζωντάνια στον χώρο.

Στον "κήπο του Διόνυσου" τα παιδιά επέλεξαν χρώματα εμπνευσμένα από τον θεό του κρασιού και της χαράς – μωβ, βυσινί και μπλε και με τη βοήθεια της εικαστικού Χριστίνας Μοχιανάκη, μητέρας παιδιών του σχολείου μας, στόλισαν τα παγκάκια με σχέδια από αμπέλια και σταφύλια και κισσό σύμβολα του θεού Διόνυσου. Στη συνέχεια τοποθετήθηκαν μέσα τον κήπο κάτω από τα μικρά πεύκα κλέβοντας λίγη από τη σκιά τους.  Μια δράση γεμάτη χρώμα, έμπνευση και αγάπη για το σχολείο μας!

Κάτω από το κιόσκι, δημιουργήθηκαν με μπογιές αγαπημένα παιχνίδια όπως ντάμα, σκάκι και τρίλιζα, προσφέροντας διασκέδαση στη δροσιά.

 

  • Μπόλιασμα Ζωής και Ελπίδας στον Κήπο του Σχολείου μας  

Μια ξεχωριστή δράση πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας με αφορμή την επεξεργασία του βιβλίου «Η φιλενάδα φουντουκιά μου» της Αγγελικής Βαρελά. Με σημείο αναφοράς το μπόλιασμα της αγριοφουντουκιάς που περιγράφεται στο βιβλίο, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ζήσουν τη διαδικασία αυτή από κοντά και βιωματικά, χάρη στην παρουσία του κ. Ζήσιμου Ζαμανή παππού μαθήτριας του σχολείου μας, ειδικού στο μπόλιασμα δέντρων, τον οποίο και ευχαριστούμε θερμά. Ο κ. Ζήσιμος επισκέφθηκε τον σχολικό μας κήπο και μπόλιασε μια αγριελιά που βρίσκεται στην αυλή, στον κήπο με τις αμυγδαλιές. Τα παιδιά παρακολούθησαν με ενδιαφέρον και ενθουσιασμό κάθε στάδιο της διαδικασίας, έμαθαν τη σημασία και τον σκοπό του μπολιάσματος και συζήτησαν για το πώς η ανθρώπινη παρέμβαση μπορεί να γίνει δημιουργική και ωφέλιμη για τη φύση. Η δράση αυτή ένωσε τον κόσμο της λογοτεχνίας με την πραγματική ζωή, δίνοντας στα παιδιά ένα δυνατό μήνυμα: ότι η φροντίδα, η υπομονή και η αγάπη για το περιβάλλον μπορούν να δώσουν καρπούς — κυριολεκτικά και μεταφορικά. Τώρα, οι μαθητές περιμένουν με ανυπομονησία να δουν τη νέα ελιά να μεγαλώνει και να αποδεικνύει πως η αλλαγή ξεκινά πάντα από μια μικρή, ουσιαστική πράξη.

  • Ημερίδα 22 Μαΐου   

Αφού διαμορφώσαμε με αγάπη και φροντίδα τους κήπους του σχολείου μας, φυτέψαμε, κλαδέψαμε, καλλωπίσαμε και αναδείξαμε κάθε γωνιά τους, έφτασε η στιγμή να παρουσιάσουμε τη συλλογική δουλειά και προσπάθεια μιας ολόκληρης σχολικής χρονιάς. Την Πέμπτη 22 Μαΐου διοργανώσαμε μια ξεχωριστή ημερίδα, ανοίγοντας τις πύλες των σχολικών μας κήπων στους γονείς, την τοπική κοινότητα, εκπαιδευτικούς και μαθητές από άλλα σχολεία, καθώς και σε εκπροσώπους του Υπουργείου Παιδείας και της Μονάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, κ. Αραβέλλα Ζαχαρίου καθώς και την μέντορα του σχολείου μας Έφη Δαρείου και λειτουργούς της μονάδας. 

Οι μαθητές του σχολείου μας είχαν την τιμή να παρουσιάσουν το πρόγραμμα «Πρασινίζω το σχολείο μου» στους προσκεκλημένους, εξηγώντας με ενθουσιασμό και υπερηφάνεια όλες τις δράσεις που υλοποιήθηκαν. Στη συνέχεια, μαθητές και εκπαιδευτικοί από τα φιλοξενούμενα σχολεία χωρίστηκαν σε ομάδες και, υπό την καθοδήγηση των δικών μας μαθητών, συμμετείχαν σε βιωματικές δραστηριότητες σε πέντε θεματικούς χώρους της αυλής μας.

Σε κάθε κήπο είχαν την ευκαιρία με τη χρήση τεχνολογίας (τάμπλετ του σχολείου μας) να σκανάρουν τα qr codes που υπάρχουν στις ονομασίες των φυτών και να διαβάσουν πληροφορίες που έγραψαν τα παιδιά για τα φυτά σε διάφορα μαθήματα (ονομασία, χρήση στη μαγειρική, ιατρική) καθώς και μύθους που σχετίζονται με κάποιους από αυτούς.  Επιπλέον σε κάθε σταθμό είχαν μία βιωματική δραστηριότητα:

Στον «Κήπο του Διόνυσου», οι συμμετέχοντες δημιούργησαν ένα ψηφιδωτό με την προτομή του θεού Διόνυσου του Βάκχου – εμπνευσμένο από το αρχαιολογικό εύρημα των μεταλλείων του Μαθιάτη – και φύτεψαν αρωματικά φυτά  και εποχιακά λουλούδια σε γλαστράκια για να τα πάρουν μαζί τους ως δώρο. 

Στον «Κήπο με τις Χρυσομηλιές», παρακολούθησαν το ταξίδι του χρυσόμηλου από τον σπόρο ως το πιάτο μας, έμαθαν για τη θρεπτική του αξία και δοκίμασαν φρέσκια μαρμελάδα χρυσόμηλου πάνω σε ψωμί που κατασκεύαζε επί τόπου μητέρα συναδέλφου του σχολείου μας. 

Στον «Βοτανόκηπο», γνώρισαν τα βότανα μέσα από τις αισθήσεις τους, έπαιξαν εκπαιδευτικά παιχνίδια και γνώρισαν τον “Δράκο του Βοτανόκηπου”. Μια δραστηριότητα που οργανώθηκε και εμψυχώθηκε από τους λειτουργούς της Μονάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. 

Στον «Κήπο με τις Αμυγδαλιές», οι μαθητές της Α' και Β' τάξης παρουσίασαν ένα σύντομο θεατρικό δρώμενο με τον μύθο της αμυγδαλιάς. Προσφέρθηκε στα παιδιά κέικ αμυγδάλου και χυμό.

Τέλος, στον πέμπτο σταθμό, οι μαθητές συμμετείχαν σε επιτραπέζια παιχνίδια που δημιουργήθηκαν πάνω στα παγκάκια του σχολείου μας, καθώς και σε παιχνίδια γνώσεων όπως ο «παντογνώστης» και δραστηριότητες ρομποτικής με στόχο τη γνωριμία με τα φυτά και τα βότανα του σχολικού μας χώρου.

Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία και την αίσθηση πως το σχολείο μας έχει γίνει πλέον ένας ζωντανός, πράσινος χώρος μάθησης, δημιουργίας και συνεργασίας. Οι κήποι μας δεν είναι μόνο όμορφοι – είναι γεμάτοι ιστορίες, εμπειρίες και αγάπη. Και αυτή ήταν μόνο η αρχή.