Πολλές φορές αναρωτιόμαστε πώς να κάνουμε τους μαθητές μας να αγαπήσουν τα βιβλία. Η διαδικασία της Φιλαναγνωσίας είναι ένας τρόπος γι’ αυτό τον σκοπό.
Σκοπός της φιλαναγνωσίας είναι η εξοικείωση του μικρού μαθητή με το βιβλίο και την ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του με το λογοτεχνικό βιβλίο.
Στα πλαίσια του στόχου για την καλλιέργεια της Φιλαναγνωσίας, πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο μας πολλές δράσεις – κι ακόμη περισσότερες ακολουθούν!
-
Πικ - νικ διαβάσματος
Το σχολείο για να τιμήσει τη Μέρα των Γραμμάτων διοργάνωσε πικ νικ διαβάσματος στην αυλή του σχολείου μας για να προωθήσει για ακόμη μια φορά την ανάγνωση βιβλίων, που αποτελεί μια σημαντική επένδυση για το μέλλον των παιδιών. Είναι μια ευκαιρία να τους δοθεί η δυνατότητα να ανακαλύψουν τον μαγικό κόσμο των βιβλίων και να γίνουν ενεργοί και σκεπτόμενοι πολίτες.
Παράλληλα παρουσιάστηκαν στα παιδιά οι “τσάντες διαβάσματος” που θα “κυκλοφορούν” κατά τη διάρκεια την διαλειμμάτων και τα παιδιά θα μπορούν να δανείζονται βιβλία και να τα διαβάζουν.
-
Ανταλλακτική Βιβλιοθήκη
Η ανταλλακτική βιβλιοθήκη ενθαρρύνει την κυκλοφορία των βιβλίων, καθώς τα παιδιά μπορούν να δανείζονται βιβλία που τους ενδιαφέρουν και να τα επιστρέφουν όταν τα έχουν τελειώσει, ώστε να τα διαβάσουν και άλλοι. Αυτό δημιουργεί μια αίσθηση κοινότητας και αλληλεγγύης μεταξύ των μαθητών, ενώ παράλληλα τους μαθαίνει την αξία της ανταλλαγής και της προσφοράς. Παράλληλα, η ανταλλακτική βιβλιοθήκη αποτελεί μια απλή και πρακτική λύση για την ενίσχυση της σχολικής βιβλιοθήκης και ενώ ταυτόχρονα προωθείται και η φιλαναγνωσία στο σχολείο μας. Φέτος έγινε προσπάθεια και για ανταλλαγή βιβλίων μεταξύ εκπαιδευτικών και τους γονείς του σχολείου μας.
-
Διασχολική δράση Φιλαναγνωσίας
Την Τετάρτη 9/4/25, οι μαθητές της Στ’ τάξης του σχολείου μας επισκέφθηκαν το Β' Δημοτικό Σχολείο Λακατάμειας, στο πλαίσιο μιας ξεχωριστής διασχολικής δράσης, η οποία πραγματοποιήθηκε με αφορμή τα εγκαίνια της νέας βιβλιοθήκης του σχολείου. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, οι μαθητές μας παρουσίασαν ένα σύντομο θεατρικό δρώμενο βασισμένο στο αγαπημένο παραμύθι Ο Μικρός Πρίγκιπας, στο οποίο ενσωματώθηκαν με δημιουργικό τρόπο παρεμβάσεις από τους μαθητές του φιλοξενούντος σχολείου.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι κοινές σκηνές μεταξύ των δύο σχολείων παρουσιάστηκαν χωρίς καμία προηγούμενη πρόβα. Τα παιδιά κλήθηκαν να ερμηνεύσουν τους ρόλους τους και να αλληλεπιδράσουν επί σκηνής με συνομηλίκους που έβλεπαν για πρώτη φορά, επιδεικνύοντας αυθορμητισμό, ευελιξία και θεατρική ωριμότητα.
Η δράση συνεχίστηκε με τραγούδι, διασκεδαστικά παιχνίδια γνωριμίας και ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού, κατά το οποίο οι μαθητές συνεργάστηκαν για να λύσουν γρίφους και να φτάσουν στον «θησαυρό». Η παρουσία τους και η όλη προσπάθεια απέσπασαν τα θερμά και επαινετικά σχόλια των επισήμων που παρευρέθηκαν στην εκδήλωση. Τα ίδια τα παιδιά εξέφρασαν ενθουσιασμό για τη δημιουργική συμμετοχή τους καθώς και τη δημιουργία δεσμού και σχέσης με τα παιδιά του άλλου σχολείου. Ήταν μια αξέχαστη εμπειρία χαράς, συνεργασίας και δημιουργικής έκφρασης!
-
Επίσκεψη στην Κοινοτική Βιβλιοθήκη – Γιορτάζοντας την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, που τιμάται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες των Α’ και Β’ τάξεων του σχολείου μας επισκέφθηκαν την Κοινοτική Βιβλιοθήκη του Μαθιάτη. Η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των συνολικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του σχολείου μας, που προάγουν τη φιλαναγνωσία και την αγάπη για το διάβασμα από μικρή ηλικία.
Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στους χώρους της βιβλιοθήκης, να ξεφυλλίσουν και να διαβάσουν αγαπημένα παιδικά βιβλία, καθώς και να γνωρίσουν νέους τίτλους και συγγραφείς. Με ενθουσιασμό συμμετείχαν σε δημιουργικές δραστηριότητες που είχαν στόχο να καλλιεργήσουν τη φαντασία, την έκφραση και τη χαρά της ανάγνωσης.Οι μαθήτριες και οι μαθητές ταξίδεψαν στον μαγικό κόσμο των βιβλίων και εμπλούτισαν τις εμπειρίες τους με τρόπο ευχάριστο και παιδαγωγικά ωφέλιμο.
Η δράση αυτή αποτέλεσε μια ξεχωριστή εμπειρία για τα παιδιά και ενίσχυσε τον δεσμό τους με το βιβλίο ως μέσο γνώσης, δημιουργίας και ψυχαγωγίας.
-
Παρουσίαση βιβλίου
Τα παδιά, κάθε μήνα, έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν το βιβλίο που διάβασαν, με όποιο τρόπο θέλουν, στους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους. Οι ακροατές κάνουν τις ερωτήσεις που θέλουν και λύνουν τις απορίες τους σχετικά με το βιβλίο που παρουσιάζεται ώστε να αποφασίζουν στη συνέχεια αν τους αρέσει για να το διαβάσουν και οι ίδιοι.
-
«Βιβλίο στο κουτί»: Μια πρωτότυπη δράση φιλαναγνωσίας στο σχολείο μας
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας η δράση «Βιβλίο στο κουτί», μια δημιουργική πρωτοβουλία που συνδύασε την αγάπη για το διάβασμα με τη φαντασία και την καλλιτεχνική έκφραση των μαθητών.
Τη δράση προκήρυξε το Κεντρικό Μαθητικό Συμβούλιο, το οποίο ανέλαβε με ενθουσιασμό τη διοργάνωση του διαγωνισμού. Δημιουργήθηκε αφίσα και διανεμήθηκαν όροι συμμετοχής, με σκοπό να ενθαρρύνουν όσο το δυνατόν περισσότερους μαθητές να λάβουν μέρος.
Η πρόκληση ήταν απλή αλλά δημιουργική: κάθε παιδί καλούνταν να επιλέξει το αγαπημένο του βιβλίο και να κατασκευάσει ένα κουτί που θα το αντιπροσώπευε. Μέσα στο κουτί μπορούσαν να τοποθετήσουν αντικείμενα, εικόνες, ζωγραφιές ή χειροτεχνίες που σχετίζονταν με τους χαρακτήρες, την υπόθεση, το περιβάλλον ή τα μηνύματα του βιβλίου.
Η ανταπόκριση ξεπέρασε κάθε προσδοκία: συμμετείχαν περισσότερα από τα μισά παιδιά του σχολείου, με κατασκευές ευφάνταστες, πολύχρωμες και γεμάτες φαντασία. Κάθε κουτί ήταν μοναδικό και αντικατοπτρίζε την προσωπική ανάγνωση και αισθητική του δημιουργού του.
Ακολούθησε ψηφοφορία, στην οποία συμμετείχαν μαθητές και δάσκαλοι, επιλέγοντας τα κουτιά που τους εντυπωσίασαν περισσότερο. Μετά την καταμέτρηση των ψήφων, αναδείχθηκαν τα τρία καλύτερα κουτιά, ενώ σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν δόθηκε αναμνηστικό δίπλωμα για τη δημιουργικότητά τους και την αγάπη τους για το διάβασμα.
Η δράση «Βιβλίο στο κουτί» κατάφερε να μετατρέψει τη φιλαναγνωσία σε γιορτή, ενίσχυσε τη σχέση των παιδιών με τη λογοτεχνία και ενδυνάμωσε το αίσθημα συμμετοχής και συνεργασίας μέσα στη σχολική κοινότητα.
-
Φιλενάδα Φουντουκιά μου: Ένα Ταξίδι Φιλαναγνωσίας και Οικολογίας
Στο πλαίσιο των προγραμμάτων «Προώθηση της Φιλαναγνωσίας» και «Πρασινίζω το Σχολείο μου», οι μαθητές των Γ΄, Δ΄ και Ε΄ τάξεων διάβασαν και επεξεργάστηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό το βιβλίο της Αγγελικής Βαρελά «Φιλενάδα φουντουκιά μου». Ένα τρυφερό και βαθιά οικολογικό κείμενο που ανέδειξε τον μοναδικό δεσμό ανάμεσα σε ένα παιδί και ένα δέντρο, φωτίζοντας την ανάγκη για αγάπη και σεβασμό προς τη φύση. Κατανόησαν τη σπουδαιότητα και τα οφέλη των δέντρων στη ζωή μας και προβληματίστηκαν για τις ανθρώπινες παρεμβάσεις στο φυσικό περιβάλλον. Μέσα από τη συζήτηση και τη διερεύνηση του κειμένου, τα παιδιά αντιλήφθηκαν ότι οι άνθρωποι, όταν το επιθυμούν πραγματικά, μπορούν να βρίσκουν λύσεις για να συνυπάρχουν με το περιβάλλον με σεβασμό και ισορροπία. Μια δράση γεμάτη συναισθήματα, προβληματισμό και ελπίδα, που άφησε στους μαθητές πολύτιμα μηνύματα για τη φιλία, τη φύση και την ανάγκη για έναν κόσμο πιο πράσινο, πιο δίκαιο και πιο ανθρώπινο.
-
Οι συγγραφείς στο σχολείο μας
Στις 8 Μαΐου , είχαμε τη χαρά και την τιμή να φιλοξενήσουμε στο σχολείο μας δύο συγγραφείς παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας, τη Μαρία Λοϊζίδου και την Ελένη Νεοκλέους.
Τα παιδιά προετοιμάστηκαν για τη μέρα. Με τη συμβολή των δασκάλων τους δημιούργησαν μια πινακίδα, στην οποία τοποθέτησαν φωτογραφίες και τα βιογραφικά των συγγραφέων. Η πινακίδα τοποθετήθηκε στον διάδρομο του σχολείου και αποτέλεσε πηγή γνωριμίας καθώς και ένα ζωντανό καλωσόρισμα για τις καλεσμένες μας.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, οι συγγραφείς ενέπλεξαν τα παιδιά σε δραστηριότητες υπόδησης ρόλων και δημιουργικής γραφής. Επίσης μίλησαν στα παιδιά για τη δουλειά τους, την έμπνευση πίσω από τα βιβλία τους και τις εμπειρίες τους από τον κόσμο της λογοτεχνίας.
Ήταν μια μοναδική εμπειρία που ενθουσίασε μικρούς και μεγάλους, ενίσχυσε την αγάπη μας για το διάβασμα και μας έδωσε την ώθηση να δοκιμάσουμε κι εμείς να γράψουμε τις δικές μας ιστορίες.
-
Έκθεση βιβλίου
Στα πλαίσια προώθησης της φιλαναγνωσίας και της καλλιέργεια της αγάπης για το βιβλίο το σχολείο σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Γονέων του σχολείο διοργάνωσε έκθεση βιβλίων με ποικιλία παιδικών βιβλίων, από κλασικές ιστορίες μέχρι σύγχρονες εκδόσεις, καλύπτοντας διαφορετικά είδη και θεματολογίες. Οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τα βιβλία, να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες σχετικές με την ανάγνωση και να ανακαλύψουν νέους κόσμους μέσα από τις σελίδες των βιβλίων.
-
Ανάγνωση παραμυθιού “Ο Μικρός Πρίγκιπας”
Στα πλαίσια των δράσεων της σχολικής μας μονάδας, οι οποίες αφορούν τα λογοτεχνικά βιβλία και τη φιλαναγνωσία, φιλοξενήθηκε στο σχολείο μας η ηθοποιός Νάγια Αναστασιάδου, η οποία με παραστατικότητα και ενθουσιασμό διάβασε στους μαθητές και στις μαθήτριες των Γ΄, Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεων, απόσπασμα από το βιβλίο “Ο Μικρός Πρίγκιπας” του Αντουάν Ντε Σαιντ Εξυπερύ. Τα παιδιά απόλαυσαν την ακρόαση του παραμυθιού και στη συνέχεια, με τη βοήθεια της κυρίας Αναστασιάδου και υπό την καθοδήγησή της, συμμετείχαν σε θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς που αφορμή είχαν την πλοκή του βιβλίου, τους συμβολισμούς και τις έννοιές του. Οι μαθητές και οι μαθήτριες βίωσαν ευχάριστα, δημιουργικά και αποτελεσματικά τη διαδικασία. Η ανάγνωση αποσπάσματος του Μ. Πρίγκιπα λειτούργησε ως κίνητρο εφόσον το επόμενο διάστημα οι τάξεις Δ,Ε,Στ θα ασχοληθούν με το βιβλίο αυτό και θα ακολουθήσουν διάφορες δράσεις. Οι δράσεις αναλυτικά εδώ.
-
Παρουσίαση "Βιβλιοπόντικα"
Στα πλαίσια των δράσεων για τη φιλαναγνωσία τα παιδιά της Α’ και Β’ τάξης επεξεργάστηκαν το παραμύθι “Ο βιβλιοπόντικας”. Αφού σειροθέτησαν τις εικόνες στο βουνό της αφήγησης, αναδιηγήθηκαν την ιστορία και τέλος τη δραματοποίησαν. Στις 9 Φεβρουαρίου παρουσίασαν το δραματοποιημένο παραμύθι στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου μας, τονίζοντας την αξία του βιβλίου και παροτρύνοντας τα παιδιά να διαβάζουν όσο περισσότερα παραμύθια μπορούν. Επίσης παρουσίασαν το βιβλίο που έφτιαξαν για τις κουκουβάγιες με αφορμή το βιβλίο "Σώστε τον κύριο κου". Περισσότερα για το βιβλίο με τις κουκουβάγιες πατήστε εδώ.
-
Καινούρια βιβλία - Δανειστική βιβλιοθήκη
Φέραμε καινούρια βιβλία στην τάξη και το είδαμε ως ευκαιρία να γίνει μια σπουδαία γιορτή. Κυκλοφορήσαμε όλα τα βιβλία στην τάξη και όλα τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να τα αγγίξουν και να τα μετροφυλλίσουν. Συζητήσαμε για το πώς πρέπει να τα φροντίζουμε και αρχίσαμε τη δανειστική βιβλιοθήκη.
-
Ντόμινο βιβλίων
Τοποθετήσαμε τα βιβλία της σχολικής βιβλιοθήκης στα θρανία. Τα παιδιά πήραν τον χρόνο τους και τα ξεφύλλισαν. Ακολούθως, έφτιαξαν ένα μεγάλο ντόμινο από βιβλία. Ο καθένας με τη σειρά του πρόσθετε ένα βιβλίο εξηγώντας ποιο “κοινό σημείο” έχει με το προηγούμενο. Παράδειγμα: το βασικό χρώμα του εξωφύλλου, το μέγεθος, το πάχος, ο/η εικονογράφος, ο/η συγγραφέας, καινούριο ή χρησιμοποιημένο κ.ά.
-
Το δέντρο της φιλαναγνωσίας
Στην αίθουσα φιλαναγνωσίας δημιουργήσαμε ένα δέντρο ή σε κάποιες τάξεις τοποθετήσαμε μια κατασκευή ξύλινου δέντρου και πάνω κρεμάμε καρτελίτσες με τα βιβλία που διάβασε το κάθε παιδί. Συρράπτουμε τα “φύλλα”- καρτελίτσες κάθε παιδιού και στο τέλος μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου επαινούμε τον Φιλαναγνώστη/ Φιλαναγνώστρια της ορισμένης περιόδου.
-
Δημιουργία παραμυθιών
Στα πλαίσια του στόχου για την καλλιέργεια της Φιλαναγνωσίας, καθώς και της εμπέδωσης του ευθύ και πλάγιου λόγου, τα παιδιά της Ε’ και Στ’ τάξης υποδύθηκαν ρόλους, μετέτρεψαν σενάρια από ευθύ σε πλάγιο λόγο και τα παρουσίασαν στους συμμαθητές τους. Ακολούθως, με βάση δοσμένους ρόλους, χωρίστηκαν σε ομάδες, έγραψαν τα δικά τους παραμύθια, τα εικονογράφησαν και τα παρουσίασαν στα παιδιά των υπόλοιπων τάξεων.
Η συλλογή παραμυθιών «Παραμύθια με κέφι και λιωμένο τυράκι», είναι μια εργασία που πραγματοποιήθηκε από τα παιδιά της Β' τάξης, Τα παιδιά δημιούργήσαν τον δικό τους κεντρικό ήρωα παραμυθιού, παίρνοντας αφορμή από κούκλες κουκλοθεάτρου και δαχτυλόκουκλες που είχαν στη διάθεσή τους στο μάθημα. Το σκηνικό της κάθε ιστορίας προέκυψε μετά από κλήρωση: Το κάθε παιδί επέλεξε τυχαία τους χώρους δράσης της ιστορίας του, με τη χρήση αναποδογυρισμένων καρτών που απεικόνιζαν τοπία παραμυθιών. Στη συνέχεια, έφτιαξαν τη δομή της ιστορίας τους και στρώθηκαν στη δουλειά. Όταν όλες οι ιστορίες ολοκληρώθηκαν και διαβάστηκαν στην τάξη, για να τις απολαύσουν όλα τα παιδιά, ο κάθε μαθητής εικονογράφησε το δικό του παραμύθι και τώρα η συλλογή αυτή είναι ένα αποτέλεσμα εργασίας των ίδιων των μαθητών, που τους κάνει να νιώθουν περήφανοι, καθώς βρίσκεται στις βιβλιοθήκες όλων των τάξεων του σχολείου.
-
Χρωματομπελάδες
Στα πλαίσια των δράσεων που πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο μας κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2023, με θέμα τη φιλαναγνωσία και το λογοτεχνικό βιβλίο, πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα της Β' τάξης, διαδραστική αφήγηση του παραμυθιού "Χρωματομπελάδες" της Χρυστάλλας Καϊάφα, με τη συμμετοχή της ηθοποιού Έλενας Δημητρίου. Η αφήγηση περιελάβανε στοιχεία κουκλοθεάτρου και μίμησης φωνών. Την παρακολούθησαν τα παιδιά των Α', Β', Γ' και Δ' τάξεων, τα οποία είχαν την ευκαιρία να αναλάβουν ρόλους κατά τη διάρκεια της αφήγησης και να συμμετέχουν σε μικρή συζήτηση για τη θεματολογία του παραμυθιού, η οποία αφορούσε την αξία της διαφορετικότητας στον σύγχρονο κόσμο.
-
Επίσκεψη της συγγραφέα και εκπαιδευτικού Μαρίας Λοϊζίδου
Με αφορμή το βιβλίο της συγγραφέα “Ο πόλεμος των λέξεων” τα παιδιά και οι δασκάλες των μεγαλύτερων τάξεων Δ', Ε', Στ', ανέπτυξαν ποικίλες δραστηριότητες προετοιμασίας για την επίσκεψη της συγγραφέα. Η Μαρία Λοϊζίδου επισκέφθηκε το σχολείο μας στις 10.3.23. Τα παιδιά την περίμεναν στην αίθουσα Φιλαναγνωσίας όπου οργανώθηκε το Βιωματικό Εργαστήριο. Αφού συζήτησε με τα παιδιά για το περιεχόμενο του βιβλίου, διάβασαν μαζί το τέλος και επεξεργάστηκαν τις έννοιες των κακών και καλών λέξεων και τον πόλεμο που δημιουργείται όχι μονο στο βιβλίο αλλά και στην καθημερινότητα των παιδιών. Μέσα από δραστηριότητες θεατρικού παιχνιδιού, depate αλλά και ατομικής προβληματικής, η συγγραφέας ενέπλεξε τα παιδιά σ ένα ουσιαστικό και ευχάριστο χρόνο προσέγγισης του βιβλίου. Τα παιδιά έθεσαν και ερωτήματα σχετικά με την ενασχόληση με τη συγγραφή βιβλίων αλλά και την ανάγκη έκφρασης ενός συγγραφέα.
-
Διαγωνισμός Μασκότ Φιλαναγνωσίας
Και τι δεν σκέφτηκαν τα παιδιά να φτιάξουν! Υπέροχες μασκότ με διάφορα υλικά γέμισαν το σχολείο. Βιβλιοφάγοι, πριγκίπισσες των βιβλίων, καράβια που σε ταξιδεύουν στη γνώση, χαρταετοί και ρομπότ βιβλίων όλα φτιαγμένα με αγάπη και κόπο. Τα παιδιά κάνουν θαύματα!!!
-
Επίσκεψη του γελοιογράφου Σώτου Βοσκαρίδη
Την Δευτέρα 3 Απριλίου 2023, με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα Παιδικού Βιβλίου, προσκαλέσαμε στο Σχολείο μας, τον γελοιογράφο Σώτο Βοσκαρίδη. Τα παιδιά της Δ’, Ε’ και Στ’ είχαν την ευκαιρία να γελάσουν, αλλά και να προβληματιστούν με τις γελοιογραφίες που είδαν. Στο τέλος, το κάθε παιδί εμπνεύστηκε και ζωγράφισε τη δική του γελοιογραφία με μεγάλη επιτυχία!