ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΘΙΑΤΗ
Δευ-Παρ – 7.30-13.05
Τηλέφωνο: 22542756
Τηλεομοιότυπο: 22874411
Μενού

Πολλές φορές αναρωτιόμαστε πώς να κάνουμε τους μαθητές μας να αγαπήσουν τα βιβλία. Η διαδικασία της Φιλαναγνωσίας είναι ένας τρόπος γι’ αυτό τον σκοπό.

Σκοπός της φιλαναγνωσίας είναι η εξοικείωση του μικρού μαθητή με το βιβλίο και την ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του με το λογοτεχνικό βιβλίο.

 

Στα πλαίσια του στόχου για την καλλιέργεια της Φιλαναγνωσίας, πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο μας πολλές δράσεις – κι ακόμη περισσότερες ακολουθούν!

  • Ανάγνωση παραμυθιού “Ο Μικρός Πρίγκιπας”

Στα πλαίσια των δράσεων της σχολικής μας μονάδας, οι οποίες αφορούν τα λογοτεχνικά βιβλία και τη φιλαναγνωσία, φιλοξενήθηκε στο σχολείο μας η ηθοποιός Νάγια Αναστασιάδου, η οποία με παραστατικότητα και ενθουσιασμό διάβασε στους μαθητές και στις μαθήτριες των Γ΄, Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεων, απόσπασμα από το βιβλίο “Ο Μικρός Πρίγκιπας” του Αντουάν Ντε Σαιντ Εξυπερύ. Τα παιδιά απόλαυσαν την ακρόαση του παραμυθιού και στη συνέχεια, με τη βοήθεια της κυρίας Αναστασιάδου και υπό την καθοδήγησή της, συμμετείχαν σε θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς που αφορμή είχαν την πλοκή του βιβλίου, τους συμβολισμούς και τις έννοιές του. Οι μαθητές και οι μαθήτριες βίωσαν ευχάριστα, δημιουργικά και αποτελεσματικά τη διαδικασία. Η ανάγνωση αποσπάσματος του Μ. Πρίγκιπα λειτούργησε ως κίνητρο εφόσον το επόμενο διάστημα οι τάξεις Δ,Ε,Στ θα ασχοληθούν με το βιβλίο αυτό και θα ακολουθήσουν διάφορες δράσεις.  Οι δράσεις αναλυτικά εδώ.

  • Παρουσίαση "Βιβλιοπόντικα"

Στα πλαίσια των δράσεων για τη φιλαναγνωσία τα παιδιά της Α’ και Β’ τάξης επεξεργάστηκαν το παραμύθι “Ο βιβλιοπόντικας”. Αφού σειροθέτησαν τις εικόνες στο βουνό της αφήγησης, αναδιηγήθηκαν την ιστορία και τέλος τη δραματοποίησαν. Στις 9 Φεβρουαρίου παρουσίασαν το δραματοποιημένο παραμύθι στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου μας, τονίζοντας την αξία του βιβλίου και παροτρύνοντας τα παιδιά να διαβάζουν όσο περισσότερα παραμύθια μπορούν. Επίσης παρουσίασαν το βιβλίο που έφτιαξαν για τις κουκουβάγιες με αφορμή το βιβλίο "Σώστε τον κύριο κου". Περισσότερα για το βιβλίο με τις κουκουβάγιες πατήστε εδώ.

  • Καινούρια βιβλία - Δανειστική βιβλιοθήκη

Φέραμε καινούρια βιβλία στην τάξη και το είδαμε ως ευκαιρία να γίνει μια σπουδαία γιορτή. Κυκλοφορήσαμε όλα τα βιβλία στην τάξη και όλα τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να τα αγγίξουν και να τα μετροφυλλίσουν. Συζητήσαμε για το πώς πρέπει να τα φροντίζουμε και αρχίσαμε τη δανειστική βιβλιοθήκη.

  • Ντόμινο βιβλίων

Τοποθετήσαμε τα βιβλία της σχολικής βιβλιοθήκης στα θρανία. Τα παιδιά πήραν τον χρόνο τους και τα ξεφύλλισαν. Ακολούθως, έφτιαξαν ένα μεγάλο ντόμινο από βιβλία. Ο καθένας με τη σειρά του πρόσθετε ένα βιβλίο εξηγώντας ποιο “κοινό σημείο” έχει με το προηγούμενο. Παράδειγμα: το βασικό χρώμα του εξωφύλλου, το μέγεθος, το πάχος, ο/η εικονογράφος, ο/η συγγραφέας, καινούριο ή χρησιμοποιημένο κ.ά.

  • Το δέντρο της φιλαναγνωσίας

Στην  αίθουσα φιλαναγνωσίας δημιουργήσαμε ένα δέντρο ή σε κάποιες τάξεις τοποθετήσαμε μια κατασκευή ξύλινου δέντρου και πάνω κρεμάμε καρτελίτσες με τα βιβλία που διάβασε το κάθε παιδί. Συρράπτουμε τα “φύλλα”- καρτελίτσες κάθε παιδιού και στο τέλος μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου επαινούμε τον Φιλαναγνώστη/ Φιλαναγνώστρια της ορισμένης περιόδου.

  • Δημιουργία παραμυθιών

Στα πλαίσια του στόχου για την καλλιέργεια της Φιλαναγνωσίας, καθώς και της εμπέδωσης του ευθύ και πλάγιου λόγου, τα παιδιά της Ε’ και Στ’ τάξης υποδύθηκαν ρόλους, μετέτρεψαν σενάρια από ευθύ σε πλάγιο λόγο και τα παρουσίασαν στους συμμαθητές τους. Ακολούθως, με βάση δοσμένους ρόλους, χωρίστηκαν σε ομάδες, έγραψαν τα δικά τους παραμύθια, τα εικονογράφησαν και τα παρουσίασαν στα παιδιά των υπόλοιπων τάξεων.

 

Η  συλλογή παραμυθιών «Παραμύθια με κέφι και λιωμένο τυράκι», είναι μια εργασία που πραγματοποιήθηκε από τα παιδιά της Β' τάξης, Τα παιδιά δημιούργήσαν τον δικό τους κεντρικό ήρωα παραμυθιού, παίρνοντας αφορμή από κούκλες κουκλοθεάτρου και δαχτυλόκουκλες που είχαν στη διάθεσή τους στο μάθημα. Το σκηνικό της κάθε ιστορίας προέκυψε μετά από κλήρωση: Το κάθε παιδί επέλεξε τυχαία τους χώρους δράσης της ιστορίας του, με τη χρήση αναποδογυρισμένων καρτών που απεικόνιζαν τοπία παραμυθιών. Στη συνέχεια, έφτιαξαν τη δομή της ιστορίας τους και στρώθηκαν στη δουλειά. Όταν όλες οι ιστορίες ολοκληρώθηκαν και διαβάστηκαν στην τάξη, για να τις απολαύσουν όλα τα παιδιά, ο κάθε μαθητής εικονογράφησε το δικό του παραμύθι και τώρα η συλλογή αυτή είναι ένα αποτέλεσμα εργασίας των ίδιων των μαθητών, που τους κάνει να νιώθουν περήφανοι, καθώς βρίσκεται στις βιβλιοθήκες όλων των τάξεων του σχολείου.

  • Χρωματομπελάδες

 Στα πλαίσια των δράσεων που πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο μας κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2023, με θέμα τη φιλαναγνωσία και το λογοτεχνικό βιβλίο, πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα της Β' τάξης, διαδραστική αφήγηση του παραμυθιού "Χρωματομπελάδες" της Χρυστάλλας Καϊάφα, με τη συμμετοχή της ηθοποιού Έλενας Δημητρίου. Η αφήγηση περιελάβανε στοιχεία κουκλοθεάτρου και μίμησης φωνών. Την παρακολούθησαν τα παιδιά των Α', Β', Γ' και Δ' τάξεων, τα οποία είχαν την ευκαιρία να αναλάβουν ρόλους κατά τη διάρκεια της αφήγησης και να συμμετέχουν σε μικρή συζήτηση για τη θεματολογία του παραμυθιού, η οποία αφορούσε την αξία της διαφορετικότητας στον σύγχρονο κόσμο.

  • Επίσκεψη της συγγραφέα και εκπαιδευτικού Μαρίας Λοϊζίδου

Με αφορμή το βιβλίο της συγγραφέα “Ο πόλεμος των λέξεων” τα παιδιά και οι δασκάλες των μεγαλύτερων τάξεων Δ', Ε', Στ',  ανέπτυξαν ποικίλες δραστηριότητες προετοιμασίας για την επίσκεψη της συγγραφέα. Η Μαρία Λοϊζίδου επισκέφθηκε το σχολείο μας στις 10.3.23. Τα παιδιά την περίμεναν στην αίθουσα Φιλαναγνωσίας όπου οργανώθηκε το Βιωματικό Εργαστήριο. Αφού συζήτησε με τα παιδιά για το περιεχόμενο του βιβλίου, διάβασαν μαζί το τέλος και επεξεργάστηκαν τις έννοιες των κακών και καλών λέξεων και τον πόλεμο που δημιουργείται όχι μονο στο βιβλίο αλλά και στην καθημερινότητα των παιδιών. Μέσα από δραστηριότητες θεατρικού παιχνιδιού, depate  αλλά και ατομικής προβληματικής, η συγγραφέας ενέπλεξε τα παιδιά σ ένα ουσιαστικό και ευχάριστο χρόνο προσέγγισης του βιβλίου. Τα παιδιά έθεσαν και ερωτήματα σχετικά με την ενασχόληση με τη συγγραφή βιβλίων αλλά και την ανάγκη έκφρασης ενός συγγραφέα.

 

  •  Διαγωνισμός Μασκότ Φιλαναγνωσίας

Και τι δεν σκέφτηκαν τα παιδιά να φτιάξουν! Υπέροχες μασκότ με διάφορα υλικά γέμισαν το σχολείο. Βιβλιοφάγοι, πριγκίπισσες των βιβλίων, καράβια που σε ταξιδεύουν στη γνώση, χαρταετοί και ρομπότ βιβλίων όλα φτιαγμένα με αγάπη και κόπο. Τα παιδιά κάνουν θαύματα!!!

 

  • Επίσκεψη του γελοιογράφου  Σώτου Βοσκαρίδη

Την Δευτέρα 3 Απριλίου 2023, με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα Παιδικού Βιβλίου, προσκαλέσαμε στο Σχολείο μας, τον γελοιογράφο Σώτο Βοσκαρίδη. Τα παιδιά της Δ’, Ε’ και Στ’ είχαν την ευκαιρία να γελάσουν, αλλά και να προβληματιστούν με τις γελοιογραφίες που είδαν. Στο τέλος, το κάθε παιδί εμπνεύστηκε και ζωγράφισε τη δική του γελοιογραφία με μεγάλη επιτυχία!

 

Δράσεις φιλαναγνωσίας κατά τις προηγούμενες σχολικές χρονιές